dimecres, 14 de gener de 2015

Autopista, contaminació i salut pública

Un altre cop la nostra salut és amenaçada per l’autopista
Des del 1995 la nostra coalició ha apostat per la transformació de la C-31 al seu pas per Badalona. De sobres són coneguts els arguments: vertebració territorial, millora de la qualitat de vida, millora urbana, , efectes sobre la salut de les persones i sobre la sostenibilitat territorial i social, etc. El debat de la C-31 fa molts anys que és present a la nostra ciutat. Des de les primeres propostes que apostaven pel seu soterrament, passant per les més pragmàtiques que apostaven per reduir-ne l’impacte, fa ja més de 10 anys.
En aquests anys transcorreguts hem vist com se’ns va acusar de temeraris per demanar que la C-31 tingués una limitació de 80 per hora al seu pas per la ciutat. Avui els episodis de contaminació dels darrers dies ens donen la raó. L’autopista  és el handicap més important per la salut pública i la qualitat de l’aire a la nostra ciutat.
Un cop més durant els primers dies de gener hem pogut comprovar com la presència de vies configurades com autopistes al mig de les ciutats genera una nivells de contaminació que sobrepassen els estàndards definits per la UE afectant greument la salut de les persones.
En el nostre entorn més immediat les vies de trànsit d’alta capacitat construïdes en zones urbanes reben el tractament de vies urbanes: les rondes de Barcelona, i la mateixa C-31 al seu pas per l’Hospitalet i Barcelona (al seu tram nord i sud) en són els exemples més clars.
Recentment hem sabut que  l’Àrea Metropolitana de Barcelona ha encarregat el projecte de transformació de l’autopista B-23 en via urbana al llarg dels  5 km que transcorren per Esplugues de Llobregat, Dant Joan Despí i Sant just Desvern.
Per què Badalona ha de ser diferent? La gran aposta de futur de Badalona ha de ser aquesta: convertir en un eix de comunicació, d’unió, de retrobament, en un element cohesionador el que avui és el principal element desvertebrador de la nostra ciutat.
Quan parlem d’un tractament de la C-31 com a via urbana al seu pas per la ciutat no ens estem referint a convertir l’actual autopista en un carrer més de la nostra ciutat, fet que provocaria el col·lapse de la mateixa via i de les vies urbanes transversals, sinó que sense deixar de ser considerada una via ràpida aquesta tingui un tractament respectuós amb la ciutat, tal i com succeeix a Barcelona i l’Hospitalet o amb Santa Coloma en relació amb la B-20.  Això vol dir soterrament en aquells trams on sigui possible i reducció de l’impacte i mesures de permeabilitat on no ho sigui. Aquesta no és una transformació només urbanística. La transformació urbanística de la C-31 comportarà també una de les més grans transformacions socials de la nostra ciutat trencant la barrera física i social  que ha comportat i segueix comportant la C-31.
Aquest mes de gener portem una moció a ple on demanem que l’alcalde exigeixi a l’Àrea Metropolitana de Barcelona el mateix tracte que tindran Esplugues; Sant Joan Despí o Sant Just Desvern. Necessitem una alcalde que cregui que transforma l’autopista no només és possible sinó imprescindible.


Àlex Mañas Ballesté. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada