Un altre cop la nostra salut és amenaçada per l’autopista
Des del 1995 la nostra coalició
ha apostat per la transformació de la C-31 al seu pas per Badalona. De sobres
són coneguts els arguments: vertebració territorial, millora de la qualitat de
vida, millora urbana, , efectes sobre la salut de les persones i sobre la
sostenibilitat territorial i social, etc. El debat de la C-31 fa molts anys que
és present a la nostra ciutat. Des de les primeres propostes que apostaven pel
seu soterrament, passant per les més pragmàtiques que apostaven per reduir-ne
l’impacte, fa ja més de 10 anys.
En aquests anys transcorreguts hem
vist com se’ns va acusar de temeraris per demanar que la C-31 tingués una
limitació de 80 per hora al seu pas per la ciutat. Avui els episodis de
contaminació dels darrers dies ens donen la raó. L’autopista és el handicap més
important per la salut pública i la qualitat de l’aire a la nostra ciutat.
Un cop més durant els primers
dies de gener hem pogut comprovar com la presència de vies configurades com
autopistes al mig de les ciutats genera una nivells de contaminació que
sobrepassen els estàndards definits per la UE afectant greument la salut de les
persones.
En el nostre entorn més immediat
les vies de trànsit d’alta capacitat construïdes en zones urbanes reben el
tractament de vies urbanes: les rondes de Barcelona, i la mateixa C-31 al seu pas per
l’Hospitalet i Barcelona (al seu tram nord i sud) en són els exemples més clars.
Recentment hem sabut que l’Àrea Metropolitana de Barcelona ha
encarregat el projecte de transformació de l’autopista B-23 en via urbana al
llarg dels 5 km que transcorren per
Esplugues de Llobregat, Dant Joan Despí i Sant just Desvern.
Per què Badalona ha de ser
diferent? La gran aposta de futur de Badalona ha de ser aquesta: convertir en
un eix de comunicació, d’unió, de retrobament, en un element cohesionador el
que avui és el principal element desvertebrador de la nostra ciutat.
Quan parlem d’un tractament de la
C-31 com a via urbana al seu pas per la ciutat no ens estem referint a
convertir l’actual autopista en un carrer més de la nostra ciutat, fet que
provocaria el col·lapse de la mateixa via i de les vies urbanes transversals,
sinó que sense deixar de ser considerada una via ràpida aquesta tingui un
tractament respectuós amb la ciutat, tal i com succeeix a Barcelona i l’Hospitalet
o amb Santa Coloma en relació amb la B-20. Això vol dir soterrament en aquells trams on
sigui possible i reducció de l’impacte i mesures de permeabilitat on no ho
sigui. Aquesta no és una transformació només urbanística. La transformació
urbanística de la C-31 comportarà també una de les més grans transformacions
socials de la nostra ciutat trencant la barrera física i social que ha comportat i segueix comportant la
C-31.
Aquest mes de gener portem una moció a ple on demanem que l’alcalde
exigeixi a l’Àrea Metropolitana de Barcelona el mateix tracte que tindran
Esplugues; Sant Joan Despí o Sant Just Desvern. Necessitem una alcalde que
cregui que transforma l’autopista no només és possible sinó imprescindible.
Àlex Mañas Ballesté.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada